Harckocsigyártás Magyarországon (1937-1945)
A Huba-hadrendben lefektetett hadsereg-fejlesztési elképzelések alapján megteremtett önálló magyar páncélosjármûgyártás. Az 1930-as évek végén idõ, illetve személyi és anyagi feltételek nem álltak rendelkezésre a hosszas és költséges saját fejlesztésre, ezért külföldi harckocsik licenc alapján történõ hazai gyártása mellett döntöttek. Gyártóként a jármûgyártásban már tapasztalatokkal rendelkezõ Weiss Manfréd Mûvek, a Magyar Waggon- és Gépgyár, a MÁVAG és a Ganz jöhetett szóba. 1937-1940 között 3 páncélosjármû gyártási jogát sikerült megszerezni: a svéd L-60 könnyû harckocsi (Toldi) és L-62 páncélvadász (Nimród), valamint a cseh T-21 közepes harckocsi (Turán). Az elsõ gyártására a MÁVAG és a Ganz, a másodikéra a MÁVAG, a harmadikéra mind a 4 gyár megbízást kapott. Ezekhez járult még hozzá a Weiss Manfréd-gyárban kifejlesztett Csaba páncélgépkocsi. A Huba-hadrend I-III. ütemében a Honvédelmi Minisztérium 1 450 páncélosjármûvet rendelt. Az ipar azonban nem tudta teljesíteni a feszített tervet. A gyártási nehézségek miatt a kevésbé fontosnak ítélt könnyû harckocsi és páncélozott tehergépkocsi megrendelések egy részét törölték, illetve átütemezték a Turán harckocsi és a Zrínyi rohamlöveg javára. Mire a gyárak a gyártási tapasztalatok birtokában teljes kapacitással mûködhettek volna, az 1944-ben megindult légitámadások lerombolták a szerelõcsarnokokat. 1938-1944 között Magyarországon a semmibõl komoly harckocsigyártó ipart hoztak létre, de Magyarország anyagi, mûszaki és személyi lehetõségei nem voltak elegendõk ahhoz, hogy a Honvédség harckocsi- és páncélosjármû igényeit fedezzék.
A honvédség külföldrõl beszerzett és kapott harcjármûvei:
1939 elõtt: 150 darab Ansaldo olasz kis harckocsi; 1 darab L-60 svéd könnyû harckocsi; 1 darab Pz. I. német könnyû harckocsi; 1939-ben: 1 darab L-62 svéd páncélvadász; 2 darab T-11 csehszlovák könnyû harckocsi (Németországtól); 15-20 darab TKS TH-3 lengyel kis harckocsi; 3 darab Renault R-35 lengyel könnyû harckocsi; 1940-ben: 1 darab T-21 csehszlovák közepes harckocsi (Németországtól); 1942-ben: 8? darab Pz. I. német könnyû harckocsi; 4-8? darab Pz. II. F. német könnyû harckocsi; 5 darab Marder II. német páncélvadász; 108 darab 38(t) német könnyû harckocsi; 10 darab Pz. III. M német közepes harckocsi; 22 darab Pz. IV. F1 német közepes harckocsi; 10 darab Pz. IV. F2 német közepes harckocsi; 10 darab StugG. III. német közepes rohamlöveg; 15 darab Hotchkiss francia könnyû harckocsi (Németországtól); 2 darab Souma S-35 francia közepes harckocsi (Németországtól); 1944-ben: 10—12 darab Pz. III. M német közepes harckocsi; 12—30 darab Pz. IV. H német közepes harckocsi; 5—10 darab Pz. V. német nehéz harckocsi; 12 darab Pz. VI. E német nehéz harckocsi; 50 darab StuG. III. G német közepes rohamlöveg; 75 (tervezett szállítások, a valóban beérkezett harcjármûvek száma nem ismert) darab Hetzer német közepes rohamlöveg; 1945-ben: 30 (tervezett szállítások, a valóban beérkezett harcjármûvek száma nem ismert) darab Pz. IV. H német közepes harckocsi; 75 (tervezett szállítások, a valóban beérkezett harcjármûvek száma nem ismert) darab Hetzer német közepes rohamlöveg;
Magyar rendelt és elkészült harcjármûvek a Huba-hadrend keretében
darab\megnevezés |
Toldi |
Nimród |
Csaba |
közepes Turán |
nehéz Turán |
Zrínyi |
Összes (db) |
Huba I végleg megrendelt |
190 |
46 |
61 |
- |
- |
- |
297 |
Huba I elkészült |
190 |
46 |
61 |
- |
- |
- |
297 |
Huba II végleg megrendelt |
- |
- |
32 |
230 |
- |
- |
262 |
Huba II elkészült |
- |
- |
32 |
230 |
- |
- |
262 |
Huba III tervezett rendelés |
220 |
- |
70 |
150 |
322 |
- |
762 |
Huba III végleg megrendelt |
12 |
89 |
50 |
55 |
222 |
40 |
468 |
Huba III elkészült |
- |
89 |
- |
49 |
180 |
40 |
358 |
Összes tervezett rendelés |
410 |
- |
163 |
380 |
322 |
- |
1275 |
Összes végleg megrendelt |
202 |
135 |
143 |
285 |
222 |
40 |
1027 |
Öszzesen elkészült |
190 |
135 |
93 |
279 |
180 |
40 |
917 | |